قالب وبلاگ

PHP رقيبي جدي براي NET. و J2EE
نوشته شده توسط : سایت رسمی حسابداری و حسابرسی
شاید اگر مثل من قبلاً بعضی سی‌دی‌های آموزشی تصویری به اصطلاح اینترکتیو تولید داخل را از نظر گذرانده باشید (آنهایی که به نظر می‌رسد گوینده‌اش قبلاً معلم کلاس اول دبستان بوده و برای آنها دیکته می‌گفته) و ظرف همان یکی دو دقیقه‌ی اول اولین خمیازه گریبانتان را گرفته باشد چندان وقعی به نمونه‌های آموزشی این شکلی ننهید. من چند وقت پیش یک مجموعه از ویدئوهای آموزشی ASP.NET را داونلود کردم و با آنها پیش رفتم. ویدئوها خیلی ساده هستند، معلم آنها را با ضبط صدای خودش در حین کار در محیط نرم‌افزار تهیه کرده. اما از آنجا که طرف خودش این کاره است (و لازم نیست نوشته‌هایی را که نمی‌فهمد چه معنیی می‌دهند از روی کاغذ بخواند) ضمن این که یادگیرنده در حین تماشای آنها خسته نمی‌شود می‌تواند با اجرای همزمان دستورالعملها به آسانی تمامی آنها را عملاً پیاده کند و آنچه را که لازم است بدون زحمت زیاد بیاموزد. در صورتی که علاقمند بودید می‌توانید این مجموعه از فیلمهای آموزشی را از اینجا دریافت کنید و از آنها استفاده کنید (شامل ۱۴ درس، آموزگار به زبان انگلیسی با پیچیدگی نه چندان زیاد صحبت می‌کند).

Videos for ASP.NET 2.0 Beginners

+ نوشته شده در  سه شنبه هفدهم دی 1387ساعت 21:18  توسط شهریاری  |  آرشیو نظرات

PHP رقيبي جدي براي NET. و J2EE

پلاتفرم نيرومندي براي وب‌
 در خبرها آمده بود كه شركت zend، توسعه‌دهنده فناوري PHP، به‌همراه چند شركت‌ديگر، شروع يك پروژه مهم به‌نام PHP Collaboration Project را اعلام كرده است. اين پروژه تلاش ديگري از سوي شركت zend براي تبديل‌كردن PHP به يك پلاتفرم كامل مبتني بر وب است. در واقع، هدف اصلي zend، رساندن PHP به نقطه‌اي است كه جايگزين مناسبي براي پلاتفرم‌هاي دات‌نت مايكروسافت و J2EE سان مايكروسيستمز باشد.
البته اين اولين باري نيست كه زند در اين راستا تلاش مي‌كند. چندي پيش، اين شركت با معرفي <پلاتفرم زند> كه اكنون نسخه دوم آن نيز منتشر شده است، اين حركت را بنيان گذاشت. فناوري PHP كه در ابتدا با هدف توليد و توسعه صفحات ديناميك وب براساس زبان برنامه‌نويسي Prel به وجود آمده بود، به تدريج طي سه سال گذشته به يكي از مهم‌ترين فناوري‌هاي ساخت صفحات وب ديناميك تبديل‌شد. چنانچه اگر امروز از برنامه‌نويسان وب سؤال كنيد، ازASP.NET و PHP به عنوان مهم‌ترين گزينه‌هاي پيش روي يك برنامه‌نويس براي ساخت صفحات وب ياد مي‌كنند. ولي كمتر كسي از JSP (فناوري ساخت صفحات وب ديناميك براساس جاوا) سخن مي‌گويد. در عمل نيز اگر همين الا‌ن به اينترنت مراجعه‌‌كنيد، متوجه مي‌شويد كه درصد كمي از سايت‌هاي وب ازJSP استفاده مي‌كنند و در مقابل، بازار استفاده از PHP وASP.NET داغ است.

به نظر من يكي از دلايل مهم موفقيت PHP طي ماه‌هاي گذشته، افزايش نرم‌افزارها و ابزارهايي است كه برنامه‌نويسي و توليد‌نرم‌افزار براساسPHP را آسان‌تر و كاربرپسندتر مي‌كند.(به‌عنوان نمونه نرم‌افزارMovable Type) اين روند درست نقطه مقابل وضعيت JSP طي چند سال اخير است كه پيشرفت قابل توجهي در جهت دلپذيرتر‌كردن و آسان‌تر ساختن برنامه‌نويسي تحت وب با استفاده از جاوا نداشته است. دليل دوم و شايد مهم‌تر، استقبالي است كه از اين فناوري در محافل اپن‌سورسي به عمل آمده است. شايد در جريان باشيد كه PHP يكي از چهار ستون اصلي راهكار موسوم به LAMP تركيب (Linux/Apache/MySQL/PHP) است.

در ميان اغلب كارشناسان دنياي برنامه‌نويسي، اين تصور عمومي وجود دارد كه فناوري‌هاي اپن‌سورسي، رقيب جدي‌ فناوري‌هاي دات‌نت و J2EE هستند. به نظر من اين فرضيه درستي است و بي‌ترديدPHP مي‌تواند جنبش اپن‌سورس را در دنياي برنامه‌نويسي نمايندگي كند. اما رقابت نهايي ميان دات‌نت و PHP خواهد بود. زيرا اين رقابت يك چالش مهم‌تر را پشت سر خود دارد و آن هم چالش مايكروسافت و لينوكس است.
همين حالا نيز مي‌توان به وضوح صف‌آرايي رقباي مايكروسافت و دات‌نت را در جبهه PHP مشاهده‌كرد. تاكنون پروژه PHP Collaboration توانسته است حمايت غول‌هايي همچون اوراكل، IBM، توسعه‌دهندگان MySQL، و اينتل را به دست آورد.

اركان پلاتفرم PHP 
جنبش جديدي كه حول و حوشPHP شكل گرفته است را مي‌توان به دو بخش اصلي تقسيم كرد. يكي همان پلاتفرم زند است كه دربرگيرنده قابليت‌ها و راهكارهايي است كه در آسان‌سازي مديريت چندين سرورPHP در يك شبكه سازماني كاربرد دارد و به‌طور كلي همان نقطه‌‌اي را هدف گرفته است كه نقطه قوت جاوا محسوب مي‌شود؛ يعني سيستم‌هاي Enterprise. 
بخش دوم نيز پروژه جديد PHP Collaboration است كه بر مبناي نسخه پنجم فناوري PHP است و خود از دو عنصر محوري تشكيل شده است: يكي پروژه Eclipse PHP كه به‌وسيله شركت زند هدايت خواهد شد و به نظر من درپي به وجود‌آوردن آلترناتيوي براي پلاتفرم Eclipse جاوا است.

بخش دوم كه احتمالاً مهم‌تر نيز هست، Zend PHP Framework ناميده مي‌شود و قلب پلاتفرم جديد PHP را تشكيل خواهد داد. اين چارچوب نرم‌افزاري، هماني است كه قرار است. NETFramework مايكروسافت و راهكار جاوا در پلاتفرم J2EE را هدف قراردهد. اين چارچوب، استاندارد كدنويسي و ابزارهاي مرتبط با آن در دنياي PHP را تعيين خواهد كرد. قرار است فعاليت در زمينه PHP Framework زير چتر يك مجوز اپن‌سورسي صورت گيرد. به اين ترتيب، حمايت دنياي اپن‌سورس از اين پلاتفرم تضمين‌شده به نظر مي‌رسد. در عين حال، شركت زند مشغول توسعه نرم‌افزار Zend Studio است كه ابتداي تابستان امسال نسخه چهارم آن نيز عرضه شد. نام اين نرم‌افزار براي برنامه‌نويسان دات‌نت مي‌تواند يادآورVisual Studio.NET باشد. البته آن طور كه زند توضيح داده است، چون سورس‌كد اين ابزار باز نخواهد بود، اين شركت تصميم جدي براي تبديل‌كردن اين نرم‌افزار به مهم‌ترين IDE  برنامه‌نويسيPHP نگرفته و مايل است توسعه چنين نرم‌افزاري را به صنعت اپن‌سورس واگذار كند. حال بايد منتظر‌ماند و ديد كه ماجراي پلاتفرم كامل PHP به كجا خواهد انجاميد. اگر نظر شخصي من را بخواهيد، آينده درخشاني را براي PHP پيش‌بيني مي‌كنم. ولي موضوعي كه برايم از همه جالب‌تر است، رقابت داغ و تعيين‌كننده‌اي است كه ميان پلاتفرم دات‌نت مايكروسافت و پلاتفرم PHP اپن‌سورسي پديد خواهد آمد. اگر به موضوع علاقمند هستيد، پيشنهاد مي‌كنم اين منابع را نگاه كنيد:





:: موضوعات مرتبط: , ,
:: بازدید از این مطلب : 1448
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : دو شنبه 9 خرداد 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید

<-CommentGAvator->
کافی نت در تاریخ : 1390/3/9/1 - - گفته است :
سلام وبلاگ خوبی داری به شما تبریک می گویم اگر مایل به تبادل لینک هستی به وبلاگ من هم سری بزن


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: